Båtbryggsresan
Per Edvard gjorde sommaren 2005, tillsammans med 2 kompisar (Greger och Ludvig) en mycket lång bryggbåtsresa. Resan startade i Strängnäs och ”slutade” i Göteborg, en resa på c:a 60 mil. Bryggbåten var en ”påbyggd” 3-pontoners standard, den modell som bastubyggarna oftast köper. De ställde en gammal ”avskalad” husvagn på standarddäcket och monterade ett extra däck ovanför husvagnen. Ekipaget såg ”förskräckligt” ut och jag förbjöd grabbarna att ha några ”Fornbo-skyltar” eller annat som kunde avslöja var ekipaget var tillverkat. (Jag trodde då inte heller att de skulle klara av målsättningen att ta sig från Strängnas till Göteborg.) Före resan inhandlade de en (mycket) begagnad utombordare på 8 hk med lång rigg. Motorn havererade 2 ggr under resan och grabbarna fick uppsöka nödhamn. Motorhaverierna var naturligtvis lite smådramatiska, liksom grundstötningarna i Vänern. Mest dramatiskt var nog när 10 personer gled av ”övre däck” när den 11:e personen klättrade upp för stegen. Att glida av var kanske inte så dramatiskt, men att landa på och bland borden på en uteservering i Motala, upplevdes av vissa som dramatiskt. Även när det blåste upp till kuling på Vättern var det lite ”krisigt”. Turligt nog fanns den lilla ön Fjuk mitt i Vättern inom räckhåll. Dit lyckades grabbarna ta sig och lägga sig i lä över natten.Det här ”pojkäventyret” rönte mycket uppmärksamhet och ett 15-tal tidningar gjorde olika reportage. TV4 Väst, TV4 Öst och Östnytt hade också inslag om det här äventyret.
Nu när målet är nått, husvagnskroppen och övre däcket demonterat och äventyret definitivt avslutat törs jag avslöja att det var en Fornbo 95 -3P som dolde sig bakom det uppmärksammade ekipaget.
Här nedan kan Du titta på några bilder från denna Göta Kanal-resa. |
|
Fortfarande kvar i Mälaren. Den rökta fisken smakade gott. |
|
Rast i Östersjön strax efter Södertälje. |
|
Skönt sommarväder över Bråviken. |
|
Yttligare en bild från Bråviken. |
|
Ett par timmar kvar till Göta Kanals mynning. |
|
Berg slussar avverkade på under timmen. |
|
Hopp-i-land-Kalle redo att kliva iland från övre däck. (perfekt slussningsbåt) |
|
Här var det lite trängre i slussen. |
|
Bryggbåten i lä på Fjuk i Vättern. Bra vindar för ”vindsurfingpaus”. |
|
Efter en vecka i Mariestad, för bl.a. motorreparation fortsätter färden på Vänern. |
|
Bryggbåtspose I Juteviken i Vänern. |
|
Bryggbåten i lä på Fjuk i Vättern. Bra vindar för ”vindsurfingpaus”. |
|
Den inre farleden på Kållandsö var smalare än bryggbåten. Ett möte hade bilvit probematiskt. |
|
Solnedgång på Hindens Rev. Dags för motorhaveri nr.2. |
|
Under resans gång blev skeppskatten Båtsman sugen på en egen flotte. |
|
Båtsman kände sig dock tryggare på den stabila bryggbåten. |
|
I Trollhätte Kanal finns plats även för stora båtar. |
|
I Trollhätte Kanal finns plats även för stora båtar. |
|
Äntligen framme i Göteborg efter 5 veckor på vattnet. |
|
Här är ett tidningsurklipp från Norrköpingstidningen |